Helikoptrar flyger ut 1 000 ton lekgrus

Nu har vi börjat flyga ut lekgrus och tätningsmaterial till vårt restaureringsområde inom projektet Rivers of LIFE.
Kollage med två bilder. En helikopter som släpper grus och en där någon krattar grus.

I nio dagar framåt kommer helikoptrar göra mer än 1000 vändor för att flyga ut lekgrus i området längs Voxnan och Ängerån. Det gör vi för att återställa vattendragen efter flottledsrensningarna som pågick under tidigt 1900-tal.

– För att lättare kunna transportera timmer i vattendragen rensade man vattendragen på block och stenar. De största blocken sprängde man bort och sedan gick man in med schaktmaskiner och forslade upp all sten längs stränderna. Kvar blev en kanal med starka strömmar som spolade bort det sista fina materialet, så som lekgrus, säger Peter Mathisen, projektansvarig för Rivers of LIFE.

Tidigare har man gjort samma åtgärd vid bland annat Västerhocklan. Genom att addera lekgrus och tätningsmaterial skapas mer gynnsamma förhållande för fiskarnas fortplantning i Voxnan och Ängerån. Det bidrar även till en bättre biologisk mångfald i vattendragen, förhoppningsvis gynnas även den hotade flodpärlmusslan. För att lekgruset ska stanna på plats och inte spolas bort har projektet, innan utflygningen av lekgrus, genomfört maskinella restaureringar och skapat strukturer i vattendragen.

Så arbetar projektet

Ett lekområde är en bottenyta med grus och sten i blandade storlekar där fisken väljer att lägga sin rom.

– Totalt är det 1000 ton lekgrus som ska flygas ut, det kan låta mycket men det ska ut på många olika ställen. Vi har kört ut gruset till 13 olika platser nära de platser dit vi ska flyga ut gruset. Det gör vi för att det ska bli så lite flygtid som möjligt för helikoptern, säger Peter Mathisen.

Det är två personer från Länsstyrelsen Gävleborg som arbetar på plats utöver entreprenören som flyger helikopter och lastar kassen med grus.

– Vi börjar i runt Rullbo och jobbar sedan nedströms längs Voxnan och stannar i höjd med norra Blommaberg. Sedan förflyttar vi oss till Ängerån. Entreprenören har räknat på totalt 9 dagars arbete inklusive helgen men väder och vind styr när det går att flyga så det kan gå både lite snabbare och långsammare, säger Peter Mathisen.